sign in

June 18, 2009

Nikmat kesakitan

Prophet Muhammad said: "no fatigue, nor disease, nor sorrow, nor sadness, nor hurt,nor distress befalls a muslim, even if it were the prick he receives from a thorn, but that Allah expiates some of his sins for that" _ HR Bukhari.

Kesakitan... Mampu menyedarkan manusia yang tersasar jauh dari jalan kebenaran agar kembali ke pangkal jalan.

Kesakitan... Mampu mengingatkan manusia yang alpa dengan kehidupan dunia, agar mengingati kehidupan akhirat.

Kesakitan... Adalah ujian yang disebaliknya terletak hikmah yang besar.

Lima hari menderita dengan apa yang dikatakan sakit, barulah hati sedikit peka terhadap bekalan dan persediaan yang perlu di bawa ke alam yang abadi. Sepanjang terlantar dengan 'nikmat' kesakitan, barulah hati tergerak untuk berkira - kira, entah berapa lama lagi diri mampu untuk menghirup udara Allah di muka bumi ini. Entah kan sempat melalui hari esok, entahkan tidak. Itulah lumrah manusia yang sering leka; Bila berhadapan dengan musibah, barulah rohani mula mencari jamahannya.

Disebalik ujian kesakitan, terhimpun pelbagai kebaikan. Dengan kesakitan inilah, jiwa mampu memupuk sabar, bertenang sedikit dan boleh melupakan sejenak masalah harian yang tak pernah berkesudahan.

Dengan kesakitan inilah, hubungan kasih sayang di antara ahli keluarga menjadi semakin intim, kasih sayang seorang suami terhadap isterinya semakin terserlah, dan menebal lah kecintaan dan penghargaan seorang isteri terhadap suaminya yang sanggup berjaga sepanjang malam, menjaga kebajikan isteri di waktu si isteri dilanda musibah.

Ujian kesakitan ini, telah menyedarkan diri tentang betapa beruntungnya nikmat kesihatan. Telah menginsafkan badan yang selama ini sihat, akan betapa nikmatnya jika dapat solat di dalam keadaan sempurna. Ujian kesakitan ini jugalah yang telah merafa'kan kesyukuran dan keberuntungan diri kepada Allah, kerana berada di dalam sebuah agama yang sangat mudah dan praktikal, yang sentiasa memberi alternatif kepada penganutnya agar bisa mengamalkan suruhan agama mengikut kondisi dan kemampuan individu. Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

"...(Allah) has not laid upon you in religion any hardship..." (Al - Hajj, 22:78)

Xiet_Enigma
170609
SSU11

No comments:

Post a Comment

voice