sign in

November 1, 2010

Hail Xiet, Wake up!


OK Xiet, waktu bersedih sudah berlalu. It's time to wake up now, otherwise you'd be trapped in your own misery forever....

Alhamdulillah, bunch of thanx to my dearie Sis Shikin, for her big support. Dah lama tak borak dari hati ke hati dan muhasabah diri macam what we did that nite. Seriously nak carik kawan yang macamtu zaman skang memang payah. Ni pun terjumpe masa kat First kolej dulu. Haih, tiba-tiba terjiwang lak nak mengingat kenangan-kenangan kat First dulu. InsyaAllah bila free and ada mood jiwang lagi next time Xiet akan share apa yang best sangat tentang ukhuwah yang Xiet dapat masa kat first dulu :p

Anyway, memandangkan diri mahu bangkit dari tidur yang tak berapa nak lena sebab nightmares, so last saturday Xiet pun pergi ke mall yang berdekatan untuk survey2 kedai-kedai yang boleh bangkitkan kegumbiraan hati. Kedai yang paling menjadi pilihan, tak lain tak bukan mestilah kedai buku! (*_^)

Actually waktu tu tak plan nak beli banyak. Just nak beli satu dua yang boleh hiburkan hati. Tapi bila dah tengok buku, rasa macam semuanya best (a bit exaggerating. Hehe). However, memandangkan bajet yang tak berapa nak best, Xiet fokus kat buku yang boleh buat diri ni rasa up sikit (lawan bg perkataan down) and nak tanam nilai2 murni dalam diri yang semakin hilang.

So, jumpa satu buku ni, hasil karya Sheikh A'id Al-Qarni, tajuknye Muhammad As if You Can See Him. Apa yang menarik sangat tentang buku ni?

Xiet belum habis baca lagi (ceh, padahal baru bace beberapa helai m/s je). Tapi mengikut list of content, synopsis, and beberapa chapter yang Xiet sempat belek2 masa kat kedai, buku ni menarik sebab menceritakan tentang Prophet Muhammad p.b.u.h; fizikal beginda, sifat dan tingkah laku, dan beberapa kisah-kisah menarik di dalam hidup baginda. Paling syok, buku ni cube membawa pembacanya untuk mengenali Prophet Muhammad bermula dari kelahirannya, sehinggalah baginda wafat. Buku ni juga menggunakan Al-Qur'an dan Hadith sebagai sumber rujukan, so bukanlah fakta yang main belasah je.

So far Xiet berpuas hati dengan buku ni. Dapat lah Xiet menambah ketebalan cinta terhadap Prophet Muhammad, dan juga dalam masa yang sama ada semangat untuk tiru nilai2 murni, sifat2 mulia yang ada pada diri baginda.

Erm... Buku lain yang Xiet beli semuanya untuk Aaron Houdd. 1 set buku terbitan Darussalam (My Twheed Book, My Du'a Book, My Prayer Book & My Wudhu' Book) dan sebuah buku yang terdiri daripada anecdotes kisah-kisah beberapa para nabi dan sahabat yang ditulis dalam bentuk yang ringkas dan menarik, bertajuk The Clever Boy by Moulana Ebrahim Muhammad.

p/s: Harap2 tak lah hangat-hangat tahi ayam je bila baca buku Al-Qarni tu.... Doakan Xiet menjadi salah sorang daripada pencinta tegar Prophet Muhammad ekk (^_^)

Wassalam

Xiet Enigma
1/11/10
Shah Alam

5 comments:

  1. erk! i'm touched! ~~~hehehe
    wish us all the best!

    p/s: buku akak pasal prophet muhammad pbuh dah hilang! bile ramai yg nak pinjam, x inform & x pulangkan, gini la jadiknye ^.^ hehehe

    ReplyDelete
  2. hehe...zaman skang dunia dah canggih...dating kat YM jek.... =p

    p/s: tapi esok nk gi umah syuk.mlm ni k.syikin tdo umah...wiheeee...tp kurang sorang laaa....hang agak2 sape ekk? ;p

    ReplyDelete
  3. aku tau, hg sedey aku xde..
    huk huk huk..

    weyy..cepat sape nak kawen plak?
    kami nk serbu ramai2 ni..
    kene plan awal ni..

    ReplyDelete
  4. tunggu hang laaaa... hehehe..... confirm akan serbu! wehheeeee

    ReplyDelete

voice